tisdag 12 juli 2016

Sommar på Mossen!

Ibland undrar jag hur det skulle kännas att bo inne i byn. Alltså inne i den by (5 km härifrån) där barnen går i skolan och där nästan alla deras kompisar bor. Då hade de två äldsta kunnat ta sig till och från skolan och till kompisarna själva t.ex. Vi hade inte behövt köra dem hit och dit. Jag hade kunnat ta tåget eller bussen till jobbet. Kanske rentav cykla in till sta'n. Åh andra sidan hade vi haft gräsklipparsurr och motorbuller i öronen istället för allt fågelkvitter och vi hade inte hört göken gala om våren (den gal fortfarande), koltrastens och näktergalens sång (eller fasanens kacklande...). Vi hade inte sett alla glador, ormvråkar, rådjur och rävungar (och fasaner...) som smyger runt knuten. Och rent krasst tar det bara åtta (!) minuter in till byn med bil och det tar mig 15-20 minuter att köra in till jobbet. Och eftersom vi gärna har gäster på besök men för övrigt trivs väldigt bra med ensligheten här ute i vår mosse behöver jag inte fundera särskilt länge på hur det skulle vara att bo inne i byn. :-) 

Jag kommer snabbt till sans igen och njuter av harmonin, lugnet och allt vacker vi har här. Faktum är att våra barn aldrig vill flytta härifrån.

 Tvätten hänger så bra mitt i utsikten från vår altan på baksidan.


Rosorna får klättra sm de vill.



Ibland flyttar mitt extraarbete ut på altanen. Garnvindan är för övrigt ett av mina bättre loppisfynd: 65 riksdaler hos Myrorna. Den verkar nästan oanvänd och ny kostar en dylik 400-500 kr. Jag har dock kvar den gamla fina garnvindan efter min äkta makes mormor som hans morfar har tillverkat. Den är numera sliten och behöver repareras. 

Ibland stöter man på rester efter barnens lek.


Katterna kan springa omkring som de vill utan att man behöver ha dåligt samvete för att de bajsar eller markerar revir eller hårar ner hos grannen (bajsar gör de för övrigt i vår egen pionrabatt de små kräken...).

Åsså alla dessa rosor! Här kommer det en roskalvalkad!













Det känns fantastiskt att från den egna trädgården (och naturen runtomkring) kunna plocka in vackra väldoftande buketter.

Smultronschersmin! Ett barndomsminne. De växte utanför mitt sovrumsfönster i mitt barndomshem. 

Hehe! Och ibland hittar man en så'n här också: en äkta hälft slappandes i hängmattan...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar