tisdag 8 september 2015

Jag har färgat garn!

...och det var ju skitkul! Nej, jag har inte varit överambitiös och växtfärgat garnerna, även om jag önskar att så vore. Att lära mig växtfärga står nämligen på att-lära-mig-önskelistan. Nej, de här garnerna har jag färgat med färdigköpta syrafärger köpta hos Färgkraft. I smyg har jag alltid tyckt att det där med "färdiga" färger har varit lite fusk, inte tillräckligt mycket sport. Växtfärgning har ändå smällt lite högre - har jag lite högfärdigt tyckt men nu har jag testat "fuskfärgning" (vilket inte alls är så fuskigt) och det var ju jättekul. 

Jag köpte ett startpaket med grundfärgerna rött, gult och blått. Sedan kan man ju blanda lite hur-som-helst (nåja, lite koll får man ju ha). Jag gick faktiskt efter en färgblandningskarta och började att färga garnet i mitten på bild. I efterbadet fanns det kvar en hel del färg och i det färgade jag det ljusare garnet. Läckert! Till sist provade jag att flamfärga med grönt och rostrött och resultatet blev minst sagt spännande. Vansinnigt roligt! Till flamfärgningen använde jag lite mindre vatten i grytan och hällde/stänkte i färgerna lite hipp som happ och så fick det ligga ifred och "puttra" i tjugo minuter. 

Nu har jag bara ett litet delikat problem kvar - vad gör man med tre garnnystan i olika färger som vardera väger 1 hg...? Jag menar, vart och ett för sig räcker inte så långt. 



 
Den här bilden hamnade ute i kanten och det går inte att få den centrerad. Det struntar jag i! Jag ids inte fixa till det för om jag försöker kommer hela inlägget troligtvis att försvinna (datorer gillar inte mig...). Så det får vara som det är :-)


Ser ni förresten uppe i högra hörnet - våra vindruvor som börjar bli mogna. I år har vi fått massor av klasar men tyvärr har de flesta fått mjöldagg. Typiskt! Nå, en och annan druva ska vi nog kunna smaka ändå.






De här två får nog bli en sjal i alla fall (inte för att jag skulle behöva en sjal till men...). En randig historia. Jag har en idé i huvudet... Den som har tålamod får se.




Vad det kan bli av det flamfärgade garnet har jag ingen aning om. En stickig mössa kanske...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar