torsdag 21 maj 2015

Namnsdagsbak!

Åsså firar vi namnsdag igen! Återigen är det stora S's namnsdag som får stå i fokus (precis som förra årets namnsdagsinlägg). Det betyder ingalunda att vi struntat i de andras namnsdagar. De har firats de också men läget att blogga om det har inte infunnit sig. 

Den här namnsdagen inföll lägligt nog på en härligt ledig dag, viket gjorde det hela lite mer harmoniskt. Jag brukar sannerligen inte vara den där bullmamman som bakar och joxar alltför mycket med mina barn även om det kan verka så. Oftast bakar jag inte alls tycker jag mest att det är bökigt och kladdigt och väldigt frustrerande med socker över hela köksbordet, mjöl i taket, ägg på golvet och smet och smadd i håret, på kläderna, på katterna - men ibland (men inte så ofta) tar jag mig dock i kragen och syltar, rabarbersaftar och bakar cheesecakes till en namnsdag eller två tillsammans med barnen. Dessa gånger känner jag mig otroligt stolt och tillfreds (för att inte tala om de små barnens glädje som ju också blir min glädje). Sagt och gjort - fram med ingredienser och skrid till verket.


Den egenhändigt dekorerade receptboken som skymtar till höger i bild påbörjade jag 1992 (minsann!). Däri  har jag för hand plitat ner diverse recept genom åren må ni tro. En del mer använda än andra. Äggen är förresten "hemvärpta" hos en av gossen O's klasskompisar. Väldigt goda ägg de där "hemmagjorda"!

Två par händer fick jag hjälp av. Mellan O och Lilla H. Vi börjar med digestivekexen.

Sedan blev det färskost, kesella, äggulor, socker och citron.


Sedan det bästa av allt (enligt snorpan H) - slicka smeten! 

Sedan blev det röj av pysselbord i vardagsrummet som i vanliga fall är belamrat av papper, saxar, klister, lim, snörstumpar, tejp, färg, tygbitar, flirtkulor, toapappersrullar, äggkartonger, limpistoler, pärlplattor, pärlor, lera, pennor och en och annan katt... allt samtidigt! 
Då och då får vi för oss att vi vill sitta i "salongen" (för det är lite festligare) men inte alltför ofta om ni förstår.

Finkopparna och finassietterna kommer fram och barnens fina melaminmuggar liksom finservetterna. 

Blommor förstås! Fast i år känns det lite konstigt för i vanliga fall blommar syrenen vid stora S namnsdag men inte i år inte. Men jag tog in några ändå och lite päronblom.

Liten symbolisk present och cheesecake med bär.


Tända ljus!

Och så lite kaffe och den hemmagjorda rabarbersaften på det så är alla festligt nöjda och glada.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar