fredag 15 maj 2015

Alltså, det här med ärmar...

De är så ebarmeligt tråkiga att sticka. Och två av dem måste man göra också... och det är väl just det som är det tråkiga - två likadana liksom. Det är därför jag så sällan stickar sockor. En är superkul - men sedan är det inte lika kul att sticka den andra. Någon gång ska jag lära mig det fiffiga med att sticka två stycken på en gång. Jo, jag har sett att det går!

Nå, tillbaka till ärmarna. Jag har det senaste året lärt mig det här med att sticka/designa mina egna tröjor och koftor uppifrån-och-ner och tjosan! vad kul det är. Sedan, när själva kroppen är klar, det stora arbetet liksom, så känner man att man nästan är färdig. Men se, det var man inte, för då kommer ärmarna... De tar alltid mycket längre tid än vad man tror. Jag står där och provar och provar, drar lite lätt i ärmen och tänker att: - Ja, men nuuu är den tillräckligt lång. Till handloven ungefär. Bäst att inte sticka mer för då blir ärmen för lång och det vill man ju inte. Så maskar jag av glad i hågen - provar - och inser att ärmen ändå blivit för kort... Men jag har bestämt mig för att 3/4-ärmar ändå är det snyggaste... 




Den här är snart färdig. Det var ju bara det här med ärmarna då och jo de är faktiskt färdiga och hellånga. Det är bara det att jag (fråga mig inte hur jag lyckades misslyckas) stickade den ena ärmen trängre än den andra... Gaaahhh! Det syns inte men det känns och det räcker för att tröjan ska bli liggandes oanvänd. Jag kommer att reta mig på det varje gång jag har den på mig. Alltså måste det åtgärdas och det är inte kul att behöva repa upp och göra om. Så jag samlar kraft och energi till detta företagande. Så i väntan på att kraften och energin infinner sig, börjar jag på en ny tröja - så'n är jag! :-D





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar