måndag 29 december 2014

Enkel rätstickad sjal!

Förra hösten köpte jag mig ett garn med paljetter. Ett riktigt glittrigt festgarn. Det har fått ligga till sig ända till nu eftersom jag inte vetat vad jag skulle göra med det. Jag tror att jag har krånglat till det onödigt mycket i mina tankar och gjort det lite för komplicerat för mig ända till jag faktiskt kom på att göra det enklaste man kan göra, nämligen en helt vanlig rätstickad trekantssjal. Varför har jag inte tänkt på det tidigare?

Här följer en sjalkavalkad och längre ner en liten beskrivning. Kanske är det fler som vill sticka sig en enkel festsjal? Garnet är Fame Trend Paljett, för övrigt.










Det blev en snutt garn över så jag virkade några blommor och sydde fast som pricken över i:et.



















Det fiffiga med en sådan här sjal är att man kan använda valfritt garn och valfri storlek på stickorna. I det här fallet har jag ett ganska tunt garn (rekommenderade stickor är nr 2,5-3) till lite större stickor (nr 6). Då blir resultatet luftigare och lite glesare. Arbetet stickas uppifrån och ner.

Rätstickad trekantssjal:
Lägg upp 3 m och sticka sex räta varv. När du kommer till slutet av sjätte varvet, vrid arbetet 90 grader medurs och plocka upp 3 m längs kanten. Vrid arbetet ytterligare en gång 90 grader medurs och plocka upp 3 m längs uppläggningskanten. Nu finns det 9 m på stickan. Sticka 1 rätt varv.

V 1: Sticka 3 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 3 rm 
Det finns nu 13 m på stickan.
V 2: (avigan) Räta maskor hela vägen tillbaka. Vill man inte att omslagen skall bilda hål stickar man dem vridna, dvs i bakre maskbågen. Annars stickas de som vanligt och bildar ett dekorativt hålmönster. 
V 3: 3 rm, 1 omslag, 3 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 3 rm, 1 omslag, 3 rm (17 m på stickan)
V 4: Räta maskor hela vägen tillbaka.
V 5: 3 rm, 1 omslag, 5 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 5 rm, 1 omslag, 3 rm (21 m på stickan)
V 6: Räta maskor hela vägen tillbaka.

Så fortsätter arbetet med ökningar (omslagen) till önskad storlek. Text som är markerat med rött är mitten på arbetet. Det som är markerat med grönt är kantmaskor. Det som är markerat med blått är de maskor som ökar i antal efter varje rätt varv.  

Det skall tilläggas att jag inte alls är något proffs, att detta inte alls är något mönster som jag själv hittat på. Det finns många beskrivningar ute på nätet på enkla trekantssjalar och de kan göras på flera sätt. Detta är ett sätt. Googla så hittar ni nog fler beskrivningar.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Jättefin! Ingen större vän av glitter (förutom till jul då glitter är magiskt) MEN några enstaka glimtar här och där som i din själv är ju JÄTTEFINT!
    Bra val att göra en enkel sjal också, tycker jag. Inte en massa mönster som tar över. Du är så kreativ, och det ska bli jätteroligt att se hur kreativa era barn kommer att bli. Kan ju bara bli konstnärer av hela bunten!

    SvaraRadera