söndag 23 november 2014

En liten knappsamling

Jag har en liten knappsamling. En väldigt liten knappsamling. Den är så liten att den bara täcker bottnen på en liten glasburk. Men min lilla knappsamling är väl värd att visas tycker jag. I min lilla burk med virkat lock har jag samlat de knappar jag tycker extra mycket om. Inte för att jag har så många fler knappar. De flesta knappar är faktiskt bortlekta. När Stora S var liten samlade jag diverse knappar i en liten plåtask med en katt utanpå locket. Dessa fick hon ha att leka med, plocka med, sortera och pyssla med. En perfekt liten leksak som gick i arv till Mellan O och till Lilla H och som fick till följd att de flesta knappar kom bort... Men nu är det inte längre någon liten pyssling som plockar bland mina knappar, vilket gör det lite lättare att börja samla på dem igen.



Om någon är intresserad av det virkade locket på burken, kan ni läsa mer om det (och hitta en länk till en beskrivning) här.



De fyrkantiga knapparna kommer från ett par gamla tights som tillhört Stora S. Hon är fenomenal på att slita hål på knäna på sina byxor och dessa var verkligen inget ämne att försöka laga. Men innan jag slängde dem tog jag såklart vara på de dekorativa knapparna. Knapparna är tänkta till en kofta jag har påbörjat men som jag skall repa upp och göra om... Så småningom blir den nog färdig och till dess får knapparna ligga och vänta.



De här knapparna fick jag som en liten överraskning när jag beställde garn och knappar från Majas Manufaktur. En väldigt fin liten gest och väldigt fina knappar. De ger inspiration till en stickad kofta som börjar ta form i mitt huvud.

De här knapparna är fullständigt bedårande! De ska pryda en knäppningsbar polokrage på en "uppifrånochnertröja" som sitter på stickorna just nu. Mer om den får komma i ett annat blogginlägg. Hursomhelst tror jag det kommer att bli vansinnigt fint om jag lyckas ro i land mitt lilla frihands-projekt.

De här skall få pryda min svarta Pergola (länk till Ravelry).  En kofta med ett fantastiskt mönster men som jag valde fel garn till och som jag repade upp och som jag valde fel garn till igen men som jag nu har fullföljt i alla fall men ändå inte är riktigt nöjd med... Nåja, den blir nog användbar i alla fall men frågan är om den kommer på bloggen. Vi får se! Men knapparna är fina :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar