onsdag 27 augusti 2014

KAL = knit along

Jag är med i min allra första KAL. Tänka sig! Denna förkortning har jag sett en massa gånger men aldrig förstått - förrän nu. Och nu är jag själv igång med min allra första KAL. Tänka sig! Knit along! Det vill säga att man stickar tillsammans med en massa andra stickare/stickerskor på ett gemensamt valt projekt. Var och en stickar på sitt eget förstås och man gör det över nätet. In cyberspace! I det här fallet över Facebook. Så kan man följa varandra, tipsa varandra, visa varandra och fråga varandra när man kör fast, t.ex. Det som skall stickas den här gången är en kofta, en Pergola (länk till Ravelry-mönster) designad av Maria Magnusson

Här nedan ser ni mitt påbörjade projekt. Garnet jag stickar i är Drops Muskat som egentligen är för grovt enligt mönstret. Det tror jag att jag löst genom att gå ner en storlek i själva mönstret och kanske får jag hoppa över en och annan mönsterrapport (eehh...). Det kanske går bra (väljer jag att tro) eller så går det rent åt hel...te. Det återstår att se hur skicklig jag är (Hm).

Och jag ska säga att det är då rakt ingen social stickning detta. Inte för mig i alla fall och dum är jag som envisas med att sticka på den med tre barn, en äkta make, tre katter och två marsvin närvarande. Det är som gjort för allehanda småfel (och större med för den delen...). Men det är ju inte de tre barnens fel eller den äkta makens fel eller katternas fel och verkligen inte marsvinens fel. De sitter ju bara i sin bur så dem kan jag faktiskt inte alls skylla på. De åkte med av bara farten. Vad de andra beträffar vill de ju faktiskt bara umgås med mig, prata med mig och krama mig och det är ju underbart. Det är jag som måste lära mig att ta fram dylika stickningar under total ensamhet och harmoni (vilket innebär att den här koftan kanske inte blir färdig i brådrasket precis...).










Någon gång emellanåt smiter jag ut på nya altanen med en kopp kaffe. Då följer oftast en stickning med. Den här gången blev det just Pergolan.




1 kommentar:

  1. Aha, NU tror jag att jag förstår lite bättre vad det där KAL är för något. Låter kul!

    SvaraRadera