onsdag 23 april 2014

Besviken!

Jag blev så himla besviken på min misslyckade poncho (som jag måste repa upp en bit på och som nu får ligga till sig tills lusten infinner sig igen) att jag, helt fräckt, börjat på ännu en stickning. En "Svärmorssjal" i Rowans Tweed som jag köpte på vinst och förlust för att det var så fint.

Sjalen är hyfsat kul att sticka när man ser löv för löv växa fram och den blir nog fin i den gråblå färgen. Mönstret är dessutom lätt att lära sig utantill och jag har gjort som Dödergök och stickat tre maskor mellan löven istället för två. Detta för att få en lite vidare sjal (fast Dödergök har stickat en Candle Flame men principen är densamma). Mönstret hittade jag här. Jag har valt att sticka i ett tjockare garn än sjalarna på bilderna men jag tycker absolut att det här funkar också. Med tjockare garn alltså. :-)




När den är färdig ska jag bara sträcka och spänna upp ("blocka") den en aning. Jag vill ändå behålla en del av "buckligheten" i löven. En sjal till de lite kyligare vårkvällarna eller de kyliga klara höstdagarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar